Підготовка фахівців напряму «Здоров’я людини», які в майбутньому зможуть працювати як фізичні реабілітологи, в стінах Чернігівського національного технологічного університету – це дань моді чи реальна потреба в спеціалістах?
Негативні тенденції щодо погіршення стану здоров’я населення протягом останніх десятиліть в Україні фіксуються не лише серед старших вікових категорій, але й серед молоді в першу чергу через низький рівень системи фізичного виховання молоді.
Сучасна ситуація в Україні щодо стану здоров’я молоді, за даними ЮНІСЕФ «Молодь у змінюваних суспільствах» характеризується тим, що 90% усіх підлітків мають відхилення в загальному стані здоров’я, з них 20% мають по два і більше захворювань, а також відзначається чітка тенденція до зростання захворюваності.
Крім того на Чернігівщині проживають понад 80 тис. інвалідів, у тому числі 4 тис. дітей, що визначило потребу у відкритті в м. Чернігові центру соціальної реабілітації дітей-інвалідів «Відродження», де використовуються передові методики, надаються послуги з комплексної реабілітації: соціальні, медичні, психологічні, педагогічні.
Для вирішення зазначених проблем прийнято Загальнодержавну програму «Здоров’я – 2020: український вимір», метою якої є збереження і зміцнення здоров’я, профілактики захворювань, зниження захворюваності, інвалідності й смертності населення, підвищення якості та ефективності надання медичної допомоги тощо.
Підготовка фахівців з напряму «Здоров’я людини», які є майбутніми реабілітологами, на жаль не дань моді, а зумовлена критичним станом здоров’я основної частини населення й спрямована на підготовку кадрів з метою подолання кризи здоров’я в країні. Оскільки у вирішенні проблеми збереження та підтримки здоров’я провідна роль належить освіті, саме підготовка майбутнього фахівця з напряму «Здоров’я людини» є достатньо мотивованою.
Які вимоги до спеціаліста з реабілітації? Чи повинен він мати медичну освіту?
Підготовка фахівців напряму «Здоров’я людини» здійснюється з метою забезпечення лікувально-оздоровчих та спортивно-оздоровчих закладів висококваліфікованими фахівцями. Безумовно вони повинні мати глибокі фахові знання з анатомії, фізіології, біохімії, медицини, біомеханіки, функціональної діагностики, фізіотерапії, лікувальної фізичної культури, фізичної реабілітації, масажу, теорії та методики фізичного виховання, адаптивної фізичної культури тощо. З часом ці знання перетворюються на вміння чому сприяє проходження ступневої практики студентами в установах відповідного типу.
Наш навчальний заклад не ставить за мету підготувати лікаря-реабілітолога, а лише забезпечити спеціалістами з фізичної реабілітації, що є складовою медичної реабілітації.
Чи багато ВНЗ займаються підготовкою спеціалістів цього напрямку?
Спеціальність «Здоров’я людини» є інноваційною для України і для Чернігівської області вона є новим продуктом на ринку освітніх послу.
Чи має напрям підготовки відповідну матеріально-технічну базу?
Для підготовки фахівців даного напрямку в розпорядженні кафедри оздоровлення та реабілітації є стадіон, спортивно-оздоровчий комплекс, відкриті кабінети анатомії, фізіології, лікувальної фізкультури (ЛФК). Наявність сучасного обладнання забезпечує науко-дослідницьку роботу студентів у даному напрямку.
Студенти мають можливість відвідувати спортивні секції з настільного тенісу, волейболу, баскетболу, футболу, атлетичної гімнастики, аеробіки, туризму, регбі, легкої атлетики, плавання, стрільби з лука тощо.
Враховуючи, що ринок праці в Україні став більш динамічним і непередбачуваним, батьків і студентів при виборі ВНЗ, в першу чергу, хвилює питання перспективи працевлаштування. Що ви можете сказати з цього приводу?
Питання подальшого працевлаштування сьогодні є дуже актуальним. Як показує практика, чим менша вузьконаправленість отриманої спеціальності, тим більше шансів у випускника без додаткової освіти отримати роботу за фахом. Саме на це питання ми акцентували увагу при формуванні нового напрямку.
Бакалаври з фізичного виховання та основ здоров’я можуть працювати в навчально-реабілітаційних центрах системи освіти, закладах системи соціального захисту населення, спеціалізованих дитячих дошкільних закладах та спеціальних групах у дитячих дошкільних установах, спеціальних групах загальноосвітніх та спеціальних шкіл, шкіл-інтернатів, дитячих будинків, позашкільних закладів, реабілітаційних центрах курортів, санаторіїв, профілакторіїв, реабілітаційних центрах державного управління та місцевого самоврядування, діяльність яких пов’язана з оздоровленням та реабілітацією, у відомствах, на підприємствах, в організаціях різних форм власності, де використовується праця фахівців з основ здоров’я.
Відповідно до інструктивних документів випускники цього напряму можуть займати посади керівника підприємства, установи, організації фізкультурно-спортивної спрямованості, інструктора-методиста з фізичної культури, викладача предмета «Основи здоров’я», вчителя-реабілітолога, консультанта з питань здорового способу життя, масажиста, фахівця з фізичної реабілітації, інструктора оздоровчо-спортивного туризму та обраного виду спорту, менеджера з громадської охорони здоров’я.
Які умови вступу на дану спеціальність?
Набір проходить на денну форму навчання за держзамовленням та на контрактній основі на базі повної загальної середньої школи (11 класів).
Абітурієнти за напрямом підготовки «Здоров’я людини» складають такі вступні іспити:
- Українська мова та література (за сертифікатом державного центру ЗНО мінімальний бал – 124);
- Біологія (профілюючий) (за сертифікатом державного центру ЗНО мінімальний бал – 140);
- Творчий конкурс з фізичної культури (мінімальний бал – 124).
Творчий конкурс проводиться у вигляді практичного тестування з фізичної культури (біг 100 та 1000 м, підтягування на перекладині для чоловіків, згинання та розгинання рук в упорі лежачи на підлозі для жінок) та комп’ютерного тестування з основ здоров’я і фізичної культури.
Також можна вступити одразу на другий курс напряму підготовки «Здоров’я людини» в разі наявності диплома молодшого спеціаліста за відповідним профілем.
Чи забезпечуються студенти з інших міст місцями у гуртожитках?
Так, усім іногороднім студентам надають місця у гуртожитках.
Чи плануєте Ви відкривати курси підвищення кваліфікації?
Про це говорити зарано, однак зрушення в цьому напрямку вже є.
Зусиллями співробітників кафедри на початку 2014 року планується відкриття для всіх бажаючих студентів факультативу з сестринського догляду за хворими.